sobota 8. října 2016

Jsem DJ nebo jukebox?



„Hrajete na přání?“ Nejčastější otázka, se kterou se během akcí jako DJka pokaždé setkávám. Nejsem DJka v pravém slova smyslu – hudbu nemíchám z desek, jen pouštím písničky z CDček v takovém sledu, aby se všichni dobře bavili. Nehraju už ani v klubech a na veřejných akcích – zaměřuji se na soukromé firemní akce, narozeniny, svatby a jiné oslavy pro uzavřený okruh osob. Pro zjednodušení se budu dále nazývat přesto DJkou, protože to tak okolí stejně pojmenovává a vnímá. 

Mým cílem je, aby všichni hosté byli spokojeni. Jenže spokojeni bohužel všichni nebudou nikdy. Co člověk to názor a jiný vkus. Možná dělám chybu, že nabízím hostům možnost nechat si zahrát písničku na přání. Někdy to ani nabízet nemusím a všichni to berou automaticky. Už to tak prostě je – lidé jsou zvyklí si diktovat a mají pocit, že za peníze jde koupit všechno a já jsem jen ten najatý nádeník, který bude skákat tak, jak se píská. Já to respektuji a jsem kolikrát ráda, že si řeknou, co mají rádi. Je to jejich akce a mají na to nárok, když si mé služby platí. Od toho jsem přeci tady, proto si mě objednali. Jenže kde je ta hranice?
Pořád jsem DJ a ne jukebox. Někdy mi připadá, že opravdu jukebox jsem. Chybí už jen to, aby mi přistála v kasičce mince za každou objednanou písničku. Jenže ani jukebox neumí pustit všechny písničky najednou a za upřednostnění písně na začátek seznamu vyžaduje tato bedna na hudbu zvláštní příplatek. Já osobně podplácení při akcích nemám ráda. Je příjemné, když dostanete nějakou kačku navíc nebo Vám přistane na stole drink jako poděkování za puštění písničky na přání. Jenže potom mají hosté pocit, že si mě mohou koupit. Beru to tak, že jsem tam pro všechny a tímto jsou ostatní diskriminovaní.
Byly časy, kdy DJ zejména na veřejných produkcích v klubech dostali tu a tam od nějakého autora přáníčka nějaký ten peníz nebo panáčka. Jenže i to se postupem času vyplatilo. Už se mi často nestává, že by se někdo zeptal, co je dlužen nebo co mi může koupit k pití. Občas se někdo najde, ale je to velmi zřídka. Když mi host koupí pití nebo mi dá padesátku, přijde mi to OK jako poděkování. Jakmile ale někdo začne mávat pětistovkou či větší bankovkou, už se cítím hloupě, protože v tu chvíli se cítím, že si mě chce koupit a nerada přijímám. Už jsem párkrát odmítla a dotyčný si tloukl na čelo. Přání jsem splnila i bez úplatku s dobrým pocitem, že se nenechám koupit. Stalo se i to, že jsem párkrát takový finanční obnos přijala a po chvíli jsem toho litovala. Dotyčný si pak vymýšlel další desítky písniček, které chce pustit a došlo až na to, že jsem mu peníze chtěla vrátit, jelikož takhle to prostě nejde. Tenkrát si onen pán peníze zpět nevzal, ale trochu se uklidnil a byla s ním lepší řeč. 

Navíc si to představte – hudba je dost nahlas, většina hostů je již v podnapilém stavu a čím více je návštěvníků, tím více rozdílných přání. V takových případech už si písničky na přání píšu a snažím se je namixovat tak, aby dávalo jejich pořadí aspoň trochu smysl. Tady neplatí pravidlo – kdo dřív přijde, ten dřív mele. Ke každé osobě si hned přiřadím, co chtěla zahrát a když se blíží znovu, aby se připomněla, hned mi to naskočí a prosím o trpělivost. Snažím se být klidná, slušná a usměvavá a řeknu Vám, že někdy je to opravdu fuška, udržet chladnou hlavu.

Největší gól je ten, když konečně pustíte nějakou tu písničku ze seznamu a po chvíli přijde autor přání, že byl na záchodě a neslyšel to, zda by to šlo pustit znovu. V těchto chvílích už vážně kvetu. Někdy není problém nějakou fakt dobrou hitovku zopakovat, ale vystavíte se pak tomu, že přijde nějaký další čekatel na písničku a nechápe, proč hraje tato podruhé, když ještě neslyšel tu svoji. Řada lidí také nechápe, proč je hloupé pustit teď AC/DC, když zrovna hraje Michael Jackson. Pokud někdo chce zahrát něco, co neznám ani já nebo to není zrovna populární skladba, snažím se vysvětlit, že to nejspíš zabije zábavu a parket se vyprázdní. Občas po naléhání podlehnu a pustím i toto. Autor přání pak zůstane na parketě sám a taky raději bez omluvy zmizí. 

Už jsem si zvykla na to, že 80% skladeb, které pouštím mě příliš neoslovují nebo je mám strašně oposlouchané. Nicméně pokud se publikum baví, baví mě to taky. To, co baví mě, moc často nepouštím, protože to by se zas většině nepozdávalo. Držím se středního proudu a ověřených hitovek, které v drtivé většině zaberou. Už jsem malinko zdeformovaná a zjišťuji, že drobet ztrácím přehled o tom, co za hudbu se mi vlastně líbí. Přesto mám své oblíbené interprety a písničky – o tom zase někdy příště :)

Žádné komentáře:

Okomentovat